čtvrtek 28. září 2017

Jižní Morava - Vracov

Kdy:      28.9 - 1.10. 2017

Kam:     Jižní Morava - Vracov

Doprava:  autem (cca 2 hodiny)

Ubytování:  DDM Vracov cca 120 Kč os/noc (včetně poplatku za kuchyň) - vice o ubytování zde

Již jsme tu jednou ve vetší skupině spali a i když to není spaní po rodinách, tak je to tam příjemné a "domácké". Spaní je na postelích (omezené množství) či matracích a to včetně polštáře a spacáku. Celý objekt je v tiché části Vracova a je jen pro nás - tak jak si to sami uděláme, tak to budeme mít. K dispozici je nám i dvorek včetně ohniště - viz stránky DDM Vracov. Hned vedle je hřiště s umělým povrchem, na který je také přístup.

Pokud by byli zájemci o cykloturistiku, tak je možno vzít sebou i kola. Okolí je protkáno hezkými cyklostezkami. V tomto případě bychom mohli udělat vždy dvě alternativy výletu: na kole a bez kola.
Pokud by byl zájem přijet do Vracova již ve středu 27.9. večer, tak bychom se to pro případné zájemce pokusili domluvit.

1 den

ZOO Hodonín
Slovanské hradiště v Mikulčicích
Posezení s Burčákem

První den našeho prodlouženého víkendu začal v ZOO Hodonín. Sraz jsme zde měli v 11 hodin. Tuto nevelkou ZOO jsme prošli asi tak za 2 hodiny a nejvíce náš zrak asi zaujali čtyři malí tygříci. Mají zde také krásný pár bílých lvů. Ostatní vystavená zvířata lze dohledat na stránkách ZOO. Mimo zvířata se v ZOO dětem líbily i zdejší trampolíny, na kterých se pořádně vyskákaly. Ze ZOO jsme pak společně jeli do archeologického muzea v Mikulčicích. Po cestě jsme se ještě zastavili na oběd v obci Moravská Nová Ves a pochutnali jsme si tady na poměrně dobrém a především levném obědě. Smažák s bramborem a domácí tatarkou zde stál jenom 75 Kč. V samotném muzeu jsme si nejprve zakoupili lístky na komentovanou prohlídku. Jelikož nám zbývala do začátku prohlídky skoro 1 hodina, tak jsme si nejprve vyšli na rozhlednu a pak si sami obešli venkovní areál. Průvodce nás na začátku prohlídky zasypal spoustou zajímavých informací a pak nás zavedl do budovy, kde jsme zhlédli všechny vystavované exponáty. Uvnitř jsme také zhlédli film o nalezených základech zdejších kamenných staveb. Šlo především o pozůstatky kostelů. Film nám také ukázal, jak asi rozsáhlé tady bylo tehdejší slovanské hradiště. Komentovaná prohlídka se nám moc líbila. V tento den zde byla i doprovodná akce, na které ukazovali účinkující ve stanové osadě a v dobových kostýmech život v době Velké Moravy. Na této akci jsme ale z časových důvodu nebyli. Proto že se po prohlídce již stmívalo, tak jsme si zde už jenom koupili z místního vinařství Burčák a jeli se ubytovat do Vracova, kde jsme již dojeli za tmy. Večer si děti hrály spolu ještě nějaké hry a my dospělí vychutnávali letošní Burčák.

2 den

Pěší výlet na Hrad Buchlov a Zámek Buchlovice cca 15 km
Posezení s Burčákem

Druhý den ráno jsme odjeli auty do Lázní Leopoldov, kde se léčí pomocí zdejších sirných pramenů. Podle zápachu pramene se tomuto místu také říká Smraďavka a je to jen malý kousek od Buchlovic. Po ochutnání jednoho z pramenů u místní kapličky a nakrmení zdejšího početného kachního hejna na zdejším rybníčku, jsme se vydali po turistické značce do lesa směr hrad Buchlov. Cestou lesem jsme se snažili hledat i nějaké houby ale kromě bedel jsme nic jiného a jedlého nenašli. Více než hub jsme v lese viděli houbařů. Až těsně pod hradem jsme na dvou místech našli dohromady cca. 20 hříbků hnědých a bylo to tak sotva na malou smaženici či omáčku pro 1 rodinu. Na parkovišti pod hradem jsme si zašli do místního bufetu na oběd, který jednak nebyl nic moc a také zde bylo i poměrně draho. Polévka stála 40 Kč a Smažák s hranolkama něco přes 120 Kč. Samotná prohlídka hradu Buchlov nás taky moc nenadchla. Ne že by to nebyl pěkný hrad (hlavně z venku), ale naše průvodkyně bohužel výklad moc dobře nepodávala. Zavalila nás jmény a datumy s hlasem bez intonace a to vše ve stálém rytmu jako z flašinetu. Z hradu jsme pak scházeli do Buchlovic, ve kterých jsme se na samém okraji zastavili v místní restauraci s názvem Haluškárna. Zastavili jsme se tu proto, že prohlídku zámku v Buchlovicích bychom už stejně nestihli a také si zde chtěly na chvíli i děti odpočinout. O tomto víkendu zde měli také v nabídce jídla ze zvěřiny. Z těchto specialit jsme ale okusili pouze vývar z bažanta a někteří vyzkoušeli (když už to měli v názvu restaurace) halušky. Halušky zamíchané s brynzou stály přes 90 Kč a v ceně nebyla započtena tradiční slanina, za kterou chtěli 30 Kč navíc. Chuťově sice nebyly špatné, ale na halušky z Čartáku to nemělo. Z restaurace jsme pak zamířili z kopce dolů k zámku a obcí prošli téměř bez zastavení na druhý okraj, odkud to už byl jenom něco přes 1 km k autům zaparkovaným u Smraďavky. Po cestě zpět do Vracova jsme ještě koupili něco na jídlo a v Bzenci dokoupili v tento čas všudy přítomný Burčák. Do Vracova jsme dorazili opět již za tmy. Po večeři jsme my dospělí seděli u Burčáku a hráli karty. Děti se opět zabavily hraním samy mezi sebou.

3 den

Strážnice - prohlídka města a samozřejmě i návštěva Strážnického skanzenu
Petrov - Plže (vinařské sklepy)
Tvarožná Lhota - Salaš Travičná , Rozhledna Travičná, vrch Žerotín
Posezení s Burčákem

Třetí den ráno jsme z Vracova dojeli auty před skanzen ve Strážnici a šli společně na jeho prohlídku. Celý skanzen i samotná prohlídka byla moc pěkná. I když jsme měli celkem mladou průvodkyni, tak věděla o životě lidu z tohoto regionu poměrně hodně a dokázala hbitě odpovídat i na otázky návštěvníků. Spousta informací se taky dalo dozvědět v malé prodejně suvenýru, kde jedna z prodavaček dokázala hovořit o čemkoliv spojeným s tímto regionem. Ze skanzenu jsme nejdříve chtěli jet někde na oběd ale shodou okolností jsme se dostali do obce Petrov-Plže. Tato obec je vyhlášená díky malebným vinařským sklípkům, které jsou postaveny na okraji obce ve svahu malého kopce a ve kterých se točily filmy a seriály jako Slovácko sa nesúdí, Jak básníkům chutná život atd.. Byly zde navíc tento víkend nějaké slavnosti a tak se dal koupit ve sklepě místní Burčák, vinný mošt a samozřejmě i samotné víno. Všude zde bylo také plno cyklistů. Jelikož jsme měli už opravdu velký hlad, tak jsme se vrátili do Strážnice a našli tam jednu klasickou hospodu (Hostinec u Flachtbara), kde měli celkem slušný výběr jídel. I když tu bylo poměrně dost lidí, tak jsme měli jídlo na stole za chvilku. Bylo celkem chutné a cenově tak kolem 100 Kč i s polívkou. Z hospody jsme pak vyrazili do obce Tvarožná Lhota, kde jsme chtěli navštívit rozhlednu Travičná a místní salaš. K salaši jsme ale nakonec ani od auta nezacházeli, proto že z dálky bylo vidět jen pár přístřešků pro ovce a ovce samotné pasoucí se na louce. Po vyhlídce z rozhledny jsme se rozhodli sejít pěšky do obce Radějov, kde jsme chtěli na nedalekém kopci Žerotín najít strom Jeřáb oskeruše. Ten jsme po hledání vhodné přístupové cesty vinicemi nakonec našli a nasbírali na zemi i nějaké ty oskeruše. Plody byly veliké jako "špendlíky" a ještě neúplně zralé mají i stejnou žlutou barvu. Ty úplně zralé jsou hnědé a chutnají jako švestka s hruškou dohromady a jsou mírně trpké. Samozřejmě se z nich dělá především pálenka a taky marmeláda. Za soumraku jsme odtud odjížděli zpět do Vracova a po cestě jsme v Bzenci opět doplnily zásoby Burčáku a koupili buřty na opékání. Večer se tedy na dvorku, kde bylo ohniště opékaly na buřty a poté se opakoval jako v předchozích večerech stejný scénář. Dospělí seděli společně u stolu s Burčákem a děti si mezi sebou hrály.

4 den

Zámek Buchlovice, Živá voda - ModráArcheoskanzen Modrá

Poslední den našeho pobytu jsme po předání ubytování vyrazili nejdříve na zámek Buchlovice, který jsme i se zahradou chtěli projít. Prohlídka zámku byla hezká a bylo zde vidět spoustu exponátů. Také průvodkyně podávala výklad celkem slušně. Ze zámku jsme pak zamířili do zahrady a z části ji prošli. V zahradě jsme ještě navštívili výstavu dětských šlapadel a kol. A také zde byly zbytky výstavy fuchsií. V Buchlovicích jsme si ještě dali k polévku a pak spěchali do archeoskanzenu Modrá, která se nachází na konci obce Velehrad. U archeoskanzenu jsme taky navštívili přilehlý areál Živá voda, kde je možno vidět svět rybníku ze spodu. V takovém podvodním tunelu je vidět spoustu i poměrně velkých ryb, plujících na hlavami návštěvníků. V úplně spodním patře je pak ještě okno, kterým lze zahlédnout v rybníku velkého sumce. Toho jsme bohužel ale nespatřili. V letních měsících se zde dá v jedné části rybníku i koupat. V samotném archeoskanzenu je spoustu dřevěných staveb ve kterých jsou vystaveny různé exponáty. Podobně jako v Mikulčicích se jedná o opevněné hradiště z doby Velké Moravy. Mezi stavbami pobíhá volně spousta domácích zvířat. V létě se zde konají i ukázky různých řemesel. Nad samotným areálem je pak ještě volně přístupná rekonstrukce slovanského kostela. Zpátky, tentokrát již domů jsme odtud odjížděli po 17 hodině. Vzhledem ke krásnému počasí a příjemnému ubytování to byl opravdu moc povedený prodloužený víkend.